Recension: W Delta Z (2007)

W Delta Z (2007)W Delta Z är en kriminalfilm med en mycket brutal handling. Den ensamma och ärrade polisen Eddie Argo får till uppgift att försöka lösa en rad makabra mord. Alla morden har vissa likheter, bland annat ett bortbränt finger och en inristning i huden som lyder "WΔZ". Men efter varje kropp som hittas, så är det två nya bokstäver som adderas till ordet. Är det en formel, eller är det bara ett sätt för att vilseleda polisen? Eddie Argo och sin gröna medhjälpare inleder en undersökning, som bara blir mörkare och mörkare.

Stellan Skarsgård, vår svenska superstjärna, spelar rollen som den bittre polisen Eddie och som sin motspelerska ser vi den vackra Melissa George som inte riktigt har fått fart på sin karriär än. Hon har bara spelat i serier och i så kallade B-filmer hittils. Stellan har vi sett i bland annat "Mamma Mia!" och i "Kiss Kiss, Bang Bang". Det finns dock en till mycket känd skådespelare/-spelerska, men honom/henne väljer jag att inte namnge eftersom att det har en betydande faktor ur filmens story.

W Delta Z heter filmen, men oftast ser man det utskrivet som WAZ när det egentligen ska stå WΔZ. Det är lite krångligt, men dem verkar ändå ha fått ihop det.

Jag tyckte inte den var något vidare. Amatörmässigt filmat, med scener som var alldeles för långa. Förstår inte riktigt varför vissa scener ens var med då dem inte fyllde någon funktion. Eddies grönjöling till polis förstår jag (och min pappa) inte heller vilken funktion hon hade. Den enda som gör en bra insats, är vår alldeles egna Stellan. Den hemliga skådisen gör också en bra prestation. Men det är Stellan som räddar filmen.

W Delta Z får 3 av 10 pappa-poäng!