Förklaring: CTG-maskin

Förlåt mig om jag inte har varit så informativ. Tänkte ifall det skriker inom er typ "Men va F#N är en CTG-maskin då?!" eller "Herre-j#vl#r, jag blir tokig när jag inte vet vad en helv#et#s CTG-tjottaheiti-maskin är för nått!"

Får väl göra en insats, tänkte jag.. Så jag hämtade lite information, så att alla ni undrare får slut på era hjärn-spöken!

"CTG är en elektronisk metod som ger information om hur barnets hjärta slår och hur mammans eventuella värkar är. Det görs genom att två dosor spänns fast runt magen med resårband. Metoden används sedan 1970-talet.

När du kommer till förlossningsavdelningen gör vi oftast en CTG-kontroll under minst 20 minuter. Under förlossningsarbetet kontrollerar vi hjärtljuden regelbundet. CTG-övervakningen visas på skärmar på barnmorske-expeditionen samt i personalrummet för att vi hela tiden ska kunna se hur ditt CTG ser ut, även när vi inte är inne hos dig på rummet."


CTG-maskin hämtat från Karolinska Sjukhusets hemsida. (Se källa)



( Källa text och bild: http://www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Graviditet-forlossning-eftervard/Valkommen-till-forlossningen-K47/CTG/ )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0