Recension: Eden Lake (2008) (Film)

Eden Lake (2008)Eden Lake är en film som väcker minnen till tiden då thriller- /skräckfilmer var som bäst. Den är oerhört smart gjord, och storyn är i toppklass. När man namnger en film med genren "skräck", så kanske man får en bild av filmer som "Scream" eller "Fredag den 13". Att man ständigt ska se personen lite i profil, så att helt plötsligt från ingenstans skall komma fram ett monster eller en mördare för att skrämmas. Men inte i denna. Denna kan man se mer som en psykologisk thriller, som man får hemska rysningar av. Även nu efteråt, när man tex. sitter och skriver en liten recension om den. Jag fick tipset om att se denna filmen, eftersom att den skulle framkalla sådana känslor.

Filmen handlar om det unga paret Jenny och Steve, som åker iväg till en idyllisk skog omringad av en sjö. De tänkte ha en fin, romantisk övernattning och bara komma ifrån vardagen lite. Men friden störs dock rätt snart, då ett gäng ungdomar och barn belägrar stranden med sina rop och skrik. Steve som har många planer för den romantiska stunden, tappar sitt tålamod och går för att be dem skruva ner volymen till musiken de spelar. På bio-planschen för Eden Lake står det "An Unforgettable Weekend", och det är ju det minsta man kan säga...

Något som överraskade mig var skådespelarna. Alla utom en, som jag har sett innan i tex. "300" och i den storslagna serien "Band of Brothers", och han heter Michael Fassbender (I filmen spelade han Steve). Han visste jag var bra, men dem andra blev jag mycket imponerad över. Tex. Michaels motspelerska Kelly Reilly (Jenny) och Thomas Turgoose (som en utav ungdomarna i gänget). Den sist nämnda, Thomas, känner vi igen från den mycket omdiskuterade filmen "This is England". Han vann priset British Independent Film Awards 2006 för sin prestation i den filmen, som även var hans debutfilm.

Ni kanske redan har förstått det, men enligt mig så är denna filmen mycket sevärd! Jag såg den för ca. 1½ timme sen nu, och jag sitter fortfarande och tänker på den. Om ni tycker om "Flugornas Herre", så lovar jag er att ni kommer tycka om denna mer. Helt klart sevärd...

Eden Lake får 7 av 10 pappa-poäng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0